Att praktisera andlighet


Att bibehålla lugn och integritet när jag blir påhoppad


När någon blir arg och förolämpar mig är det lätt att bli stött och vilja ge igen. Jag gör det i självförsvar, men i stället rör jag upp mina egna känslor, förlorar min inre stabilitet och kommer i underläge för mina egna svagheter. Då är det lätt att säga saker som jag sedan ångrar. Det tar tid att komma tillbaka i balans igen och det har lämnat ett spår i relationen och i min självkänsla. Det är lätt att lägga skulden på den som 'startade' bråket, men i själva verket är mina upprörda känslor effekten av min egen reaktion och det jag sa. 

Om jag istället kan bibehålla lugn och min respekt för mig själv så kommer jag inte falla för någon impuls att ge svar på tal. Jag kan behålla min position i inre trygghet och lugnt vänta in information om vad som egentligen pågår här. Varför är den andra arg och kritisk och är det något jag borde göra något åt? Eller inte?

Tips för att bibehålla lugn och självrespekt och inte föra vidare den negativitet som kommer till mig:

  1. Låt mig inte fängslas av min egen reaktion. Hur snabbt kan jag märka att impulsen av ilska väcks och fånga den innan den går iväg?
  2. Kom ihåg: Det handlar inte om min person, det handlar om ett problem som den andra personen just nu står inför.
  3. Vänta och lyssna. Jag kanske har en del i orsaken till att den andre är upprörd, eller kanske inte. Avstå från att dra omedelbara slutsatser. Lyssna först.
  4. Om jag har begått ett misstag, och avstår från att gå i försvar så har jag kraft på min sida. Om jag ber om ursäkt, och uppriktigt menar det, börjar saker ofta att lösa sig med en gång. 
  5. Om jag inte har någon del i orsaken finns det ännu mindre anledning att gå i försvar. Jag förstår att jag bara råkade vara i skottlinjen just då.
  6. Om jag kan bibehålla min stabilitet är det lätt att se sorgen i den andra, känna empati och svara med respekt, omsorg och lugn.  

För att klara att följa dessa råd behöver jag regelbundet ladda upp med inre andlig kraft. Sinnet behöver stillhet, lugn och tystnad. Intellektet behöver andlig kunskap. Själen behöver kraft. Det får jag genom att praktisera meditation och andliga studier.

Frukten blir ökad självkänsla, integritet och inre trygghet. Ett skydd för mig själv och en tillgång för andra. Jag växer som människa.

Reflektioner av Lotta Arbman som undervisar på Brahma Kumaris meditationsskola